lördag 9 oktober 2010

Lilla Alice har det jobbigt..

Min lilla Alice.. hon har tagit flaskan tidigare, MEN sen jag fick veta att jag ska börja jobba så vägrar hon.. typiskt.. men barn känner ju på sig saker, så inte särskillt förvånande!!
Och Alice har en vilja av de hårdaste stål.. oj oj oj va hon bråkar med oss vid flaskmatning.. tur att mamman och pappan är lite lite mer envisa ändå.. Vore bara så skönt att slippa bråka vid varje mål, men det kommer väl! Spelar ingen roll vad hon får att dricka, eller vilken flaska vi än prövat.. tur att hon älskar gröt och snart äter ett ehl mål mat/dag oxå.. det underlättar såklart!
Sen så har vi henens atopiska eksem.. stackarn har det misnt lika jobbigt som storebror Lucas hade det för 5 år sedan.. Allla mina 3 yngsta har atopiska eksem, men Vidar har fått en lindrigare variant.. tack o lov för det!
Alice & Lucas däremot har ständiga eksem, som vätskar, blöder, kliar och emmelanåt blir riktigt stora & riktigt besvärliga.. Lucas var ofta nästintill skinnflådd på händer, alla vecka samt ibland på kinderna då han var spädbarn, detta syntes redan från födseln och har hållt i sig hela tiden.. Nu först har besvären börjat lätta för honom, nu är det främst fötterna som är drababde. Hoppas att inte den kommande vintern blossar upp det igen..
Likadant för lilla Alice, eksemen kom i princip direkt och har tidvis varit väldigt otrevliga.. i förrgår var hon iprincip skinnflåd i knäväck, bägge armhålorna, bakom öronen och ahde eksem på ansikte, bröstkorg, rygg.. Vi har naturligtvis fått kortison utskrivet men trots dunderkurer imellanåt pricis som man ska, så återkommer det HELA tiden.. Vi gör allt man ska för att förebygga samt lindra besvären, men inget hjälper fullt ut, så nu är det dax att ta kontakt med hud. Med Lucas så var det tillsist tal om att börja UV ljus behandla, men det slapp han, fick andra starkare krämer istället. Har verkligen haft en jättefin kontakt med dem kring Lucas, så jag veta att dom kan hjälpa oss även med Alice..
Lite fakta om atopiska eksem kommer längst ned inlägget.. Lilla goskiten utan ansiktseksem..
VÄGRA FLASKAN!!

Så här brukar mina barns eksem se ut.. :-(

Definition: Atopiskt eksem är en kronisk, kliande inflammatorisk hudsjukdom som kan vara associerad med astma och/eller hösnuva och med familjär förekomst av dessa sjukdomar. Atopiker är en individ med ärftlig benägenhet att reagera med uttalat immunologiskt svar på olika vanliga ämnen i vår miljö.
Försämrande faktorer: Klimat: Kyla, torr luft och temperaturväxlingar. Mekaniska faktorer: Hudirriterande ämnen, ”stickiga” kläder av ylle, helsyntetiska klädmaterial kan försämra. Dammig miljö. Uttorkning; Vatten, tvål, tvättmedel, rengöringsmedel samt alltför riklig badning och duschning. Bad i simbassäng - klorerat vatten ger ofta försämring. Stress: Psykisk stress. Fysisk ansträngning med svettning utlöser ofta klåda.
Symtom: Obligatoriskt är att eksemet kliar mycket. Växlar ofta i svårighetsgrad. Ofta sämre under vinterhalvåret. Typisk utbredning som ändras med åren, se nedan. Huden kan uppvisa ”vit dermografism” kärlsammandragning i stället för kärlvidgning vid rispning av huden.
De flesta insjuknar före 5-års ålder. 50% utvecklar luftvägsbesvär. De flesta blir besvärsfria under skolåldern. Dock är huden fortsatt känslig och cirka 25% utvecklar senare i livet handeksem, varför yrkesrådgivning i tonåren är av vikt (undvik våta, smutsiga eller hudirriterande arbeten). Atopiskt eksem kan även drabba individer i vuxen ålder! Spädbarn < 2 år: Vanligen rodnade, torrfnasiga, ibland vätskande förändringar på kinder eller bål/extremiteter (ofta på extremiteternas sträcksidor). Skolbarn (2-12 år): Torra, förtjockade fläckar lokaliserade till stora böjveck (knäveck, armveck, handlovar, vrister och glutealveck). .
Atopiska vinterfötter: Vanligast i 5-10 års ålder. Fjällning och sprickbildning på framförallt stortår och främre trampdynor plantart, sällan klåda. Ofta smärtor från fissurer. De flesta blir sämre vintertid samt vid svettning.
Behandling:
Lokala steroider: Ge noggrann information. Skriftligt smörjschema som visar applikationsfrekvens och lämpliga nedtrappningsintervall ökar compliance. Viktigt att den torra hudens nedsatta skyddsfunktion förbättras genom daglig smörjning med mjukgörande medel. Undvik uttorkning! God ventilation i bostaden, lättstädat, undvik tagel, dun, ylle i sängutrustningen. Ev. kontakt med allergikonsult för hjälp med sanering – informera skola, dagis. Överrisk för handeksem 3 ggr hos atopiker! Våtarbete/frekvent handtvätt undvikes. Rek. ”eksemskola” på hudklinik. Stress undvikes i görligaste mån. Vid infekterat/vätskande eksem räcker det ofta med lokal steroidbehandling. Om ej detta ger effekt ges per oral antibiotika.
Kalcineurinhämmare: När kortisonpreparat ej ger tillräcklig effekt. Godkänt på vuxna och barn fr om 2 års ålder. Kräm Elidel vid lindrig/måttlig atoipiskt eksem, Protopic vid måttligt/svårt. Kan även användas i ansikte/ögonlock. Snabb klådstillande effekt. Ger ej hudatrofi. Om ej förbättring på 2-3 veckor överväges andra alternativ. Uppehåll i behandling under sommarmånaderna. Kombineras ej med UV- ljusbehandling.Atopiska vinterfötter: Konsekvent smörjning med mjukgörande innehållande karbamid. Täta byten av strumpor (bomull), luftiga skor.
UV-ljusbehandling: Via hudläkare vid otillräcklig effekt av basbehandling 2-3 behandlingar/vecka under några månader. Ges vanligen först när den akuta eksemfasen är över. Vanligen ges helkroppsbehandling med ljusbehandling, ges ibland även lokalt ansikte – händer.

2 kommentarer:

Staffan Larsson sa...

Hej Maria,
Om er hudläkare inte redan rekommenderat DermaSilk eksembehandling, så borde du läsa mer om det.

Vänliga hälsningar
Staffan Larsson
Medeca Pharma AB

Anonym sa...

Hej!
Jag är uppväxt med atopiskt eksem och såg exakt ut som bilden du har i inlägget.. Också återkommande.
Nu när jag är äldre (25) så får jag bara i armvecken nån gång ibland när jag vart väldigt varm eller i kontakt med pälsdjur.
Anledningen till att jag skriver till dig är att mitt eksem blev såå mycket bättre (när det var som värst) när jag hade badat i saltvattenshav, så det fortsatte vi med hemma.
När jag var barn så hällde vi i havssalt i badkaret/baljan, och ja, det svider så man tror man ska dö. MEN, sen får man skölja av det och ta ett bad med olja, och sen smörja in med alla salvor man har, och efter det så känns det så himla skönt och efter nån vecka så blir eksemen jättebra!
Värme gör ju eksemen värre, men något annat som hjälpte mig var faktiskt också att basta, man mjukar upp eksemen och när man sen duschat så smörjer man in med sina kortisonsalvor och eksemen blir bättre mycket fortare!

vet att detta inlägg du skrev är ganska gammalt men jag hittade det nu när jag satt och googlade på stresseksem och jag kunde bara inte låta bli att ge mina tips då jag vet hur förjäävligt det känns att ha dom såriga eksemen och jag antar att dom fortfarande har det, mitt blev inte bättre förrän jag var 10-12 år.

menmen, hoppas jag var till nån hjälp och att du fick nån ny idé om hjälp till dina barn!