måndag 18 oktober 2010

Dagis vs Dagmamma

Fast nu heter det ju förskola och dagbarnvårdare, men jag lär visst aldrig om mig.. För på min tid så vara det dagis, dagmamma och förskola, de sistnämnda var ju verksamhet för 6-åringar det som idag kallas 6-års verksamhet.. Åh vad dom krånglar till det för mig!



Hur som haver så har vi alltid haft dagmamma till våra barn då vi känt att det passat oss bäst. Vi har varit väldigt nöjda med verksamheten som verkligen utvecklats sen 80-talet.. Nu arbetar dom i arbetslag på ca 5 st och har en gemensam lokal där de träffas några gånger/vecka. Det här gör att barnen får träffa fler barn i sin egen ålder, att dagmammorna kan dela upp barnen efter ålder ibland, för att göra vissa aktiviteter tex teater. Det är även bra om vår dagmamma skulle bli sjuk, för då känner grabbarna väl till sin extra dagmamma som dom ju träffat varje dag ute i lekparken eller på lolaken.




Varken jag eller Linus har någonsin varit inom barnomsorgen som barn, kanske är det därför som dagis känns så stort och avlägset för just oss, vi är tryggare med en liten verksamhet som dagmamma innebär.




Sen så har jag personligen lite svårt för att schema lägga för mkt av små barns tid, rutiner är absolut ett måste men inte mer .. skola hinner dom med ändå under så många år av deras liv!
Jag tycker om att det finns ett val vad gällande barnomsorgen, då alla barn faktiskt inte är lika. En del fixar säkert dagis, medan andra inte gör det.. Valmöjligheter är bra!!





Vår älskade och trygga dagmamma ska tyvärr gå i pension den sista Oktober, vilket känns jätte trist.. men då vi fick en ny dagmamma med lång erfarenhet och liknande värderingar som våra så kändes det ändå helt ok. Tills barnens rektor ringde och gav mig jätte jobbiga nyheter.. hon har tänkt sätta min grabbar hos en helt ny dagmamma som aldrig jobbat och som dessutom bor i en jätte liten trång lägenhet.. detta gjorde mig väldigt nervös! Naturligtvis är alla nya på jobbbet i början, MEN nu hade vi redan blivit lovade en plats! Anledningen till att hon ville flytta grabbarna var för att kön blivit så lång och bestod av enbart barn födda -09, och hon kan inte sätta 4 st -09 hos samma dagmamma.. Det förstår jag, MEN ska mina pojkar som varit i verksamheten i över 4 år behöva flytta på sig istället.. nej nej nej!!





Jag var verkligen tydlig på den här punkten, sitter nu och väntar på att få bekräftelse på att vi får behålla vår plats hos vår erfarna dagmamma. Då både jag och in make ska börja nya jobb i höst och vi dessutom har en liten bebis hemma så vill vi kunna veta att barnomsorgen funkar!!

Inga kommentarer: